Alle modules

Smartsupp Live Chat

Wil je weten wat bezoekers op jouw website doen? En wil je altijd voor ze klaar staan? Maak dan gebruik van de Smartsupp Live Chat plugin binnen e-machine.

Direct contact

Met de Smartsupp Live Chat kan je direct communiceren met de bezoekers die op jouw website zijn. Mochten ze vragen hebben dan kan je dus direct antwoord geven. Zo geef je de bezoekers een prettige ervaring op jouw website.

Pas aan naar eigen voorkeuren

De Smartsupp Live Chat kan je volledig aanpassen naar eigen voorkeuren. Kleuren, afbeeldingen en de plek waar de chatbalk komt te staan kan je allemaal zelf aanpassen. Je kan ook meerdere accounts toevoegen met eigen unieke afbeelding.

Banners

Wil je dat andere merken, bedrijven of webshops banners kunnen plaatsen op jouw website? E-machine maakt dat mogelijk!

Adverteren met banners

Maak advertentieruimte op je website beschikbaar met behulp van de module Banners. Iedere banner geef je een URL, prijsmodel, budget, start- en einddatum mee. De mogelijke bannerformaten staan duidelijk aangegeven en je sleept je banner zo naar het juiste vakje. Super eenvoudig!

Resultaten banners

Hangt er een verdienmodel achter je banner, dan ben je natuurlijk benieuwd naar het resultaat. Het aantal klikken en vertoningen wordt automatisch voor je bijgehouden en vind je terug in het banneroverzicht.

Test

Menu

Een menu in jouw website of webshop is erg belangrijk. Met een menu laat je jouw bezoekers eenvoudig naar de juiste plek op je website navigeren en verhoog je de kans dat er een bestelling wordt geplaatst in je webshop. E-machine geeft je de mogelijkheid om je menu zelf samen te stellen en aan te passen wanneer jij dit wil.

Hoe maak ik een menu?

Een menu maak je in E-machine onder de module Content. Zowel een menu aan de bovenkant van je website of een footer voor aan de onderkant van je website, kun je hier aanmaken.

Klik op Nieuw item en geef je menu een duidelijke naam, zoals Main menu. Nu kun je de onderliggende menu-items toevoegen. Door op het pijltje te klikken klapt het Main menu open en krijg je de optie Voeg menu item toe, bijvoorbeeld Nieuws. Ook dit menu-item kun je voorzien van een submenu item, bijvoorbeeld Binnenlands nieuws. Heb je al een template gekozen waar een standaard menu instaat, dan vind je die hier terug.

Linkjes toevoegen

Zodra je tevreden bent over je menustructuur, voeg je per menu, of submenu-item linkjes toe. Ook geef je aan wat voor soort pagina het is (bijvoorbeeld productpagina, nieuwspagina, formulier). Sla op en test het resultaat in je browser! Let op dat je alleen naar bestaande pagina’s kunt linken.

Lees ook: Pagina’s toevoegen

Referenties

Hoe win je het vertrouwen van je website- of webshopbezoekers? Eén methode is het toevoegen van referenties. Laat klanten beschrijven wat zij van hun aankoop vinden en hoe zij jouw service ervaren. Als je het goed voor elkaar hebt, ontvang je enkel positieve referenties. Maar schrik niet van een iets mindere referentie, hier kun je zelf weer van leren en het geeft een realistisch beeld naar je toekomstige klanten. Hoe kun je referenties invullen op jouw e-machine platform?

  • Vul de naam (titel) in van de klant die een referentie voor jou heeft geschreven.
  • Voeg daarna de tekst (content) toe die de klant heeft geschreven.
  • Sla de referentie op en hij verschijnt op de door jouw gekozen plek.

Geef je website- of webshopbezoekers nog meer vertrouwen in jouw platform en voeg een blog/vlog en relevante video’s toe.

Evenementen

Maak je jouw webshop of website met e-machine? Dan kun je eenvoudig een agenda toevoegen met geplande evenementen. Voeg al je workshops, beurzen of andere interessante evenementen toe en ontmoet je klanten of fans! Hoe voeg je evenementen toe in e-machine?

  • Geef je agenda een naam.
  • Voeg al je evenementen toe door locaties, data, titels en omschrijvingen toe te voegen. Je kunt ook een afbeelding toevoegen als je dat leuk of nuttig vindt.
  • Klaar!

Nieuws

Een wit scherm staart je aan. Wat ga je schrijven? Misschien weet je al precies welke content je wilt delen met je bezoekers. Al je nieuws, inspiratie en tips kun je kwijt in de Nieuws-module van e-machine.

Nieuws categorieën kiezen

In welke categorie wil jij het nieuwsbericht tonen? Je kunt zelf categorieën maken waardoor je jouw bezoekers helpt met navigeren door het nieuwsaanbod.

Nieuws: algemeen

Je nieuwsbericht krijgt nu echt vorm. Bedenk een goede titel die past bij het nieuwsbericht dat je wilt gaan schrijven. Kies een datum uit waarop jouw nieuwsitem gepubliceerd mag worden. Geef in het veld Korte omschrijving kort en bondig aan waar het item over gaat. Afhankelijk van het paginatemplate dat je hebt gekozen, zie je 1 of meerdere typen nieuws waar je uit kunt kiezen.

Voeg tekst en afbeeldingen toe

In het contentveld schrijf je jouw nieuwsbericht. Gebruik de teksteditor om tekst vetgedrukt of cursief te maken. Je kunt tekst ook underlinen, opsommen, centreren en ga zo maar door. Om je nieuwsbericht nog aantrekkelijker te maken, plaats je afbeeldingen tussen de tekst.

Overige instellingen

Je hebt verder de mogelijkheid om een bron, auteur en positie toe te voegen. Ook kun je een positie meegeven. Met het cijfer 1 zorg je ervoor dat je nieuwsbericht altijd bovenaan staat op je website. Laat je het veld leeg? Dan wordt je nieuwsitem getoond op basis van datum. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om het nieuwsbericht in te plannen. Klik hiervoor op de groene button Bericht inplannen en geef een start- en einddatum op.

Nieuws: media toevoegen

Geef je nieuwsbericht een mooi headerbeeld via de Mediabibliotheek of voeg direct een beeld toe met de drag and drop functie.

Nieuws: reacties

Is jouw nieuwsbericht zo interessant dat er mensen gaan reageren? Cool! Je kunt de reacties altijd in e-machine terugvinden en eventueel verwijderen, mocht het een ongepaste reactie zijn.

Nieuws: SEO

Om je nieuwsbericht zo goed mogelijk vindbaar te maken in de zoekmachines, hebben wij voor jou alvast SEO velden ingevuld. SEO betekent Search Engine Optimization, hoe beter jouw SEO is ingeregeld, hoe hoger je zult eindigen in de zoekresultaten. Ook de open graph kun je hier zelf eventueel aanpassen. Met de open graph velden bepaal je zelf hoe jouw nieuwsitem wordt getoond op social media.

Blogs/vlogs

Vertel je websitebezoekers over jezelf. Wat houd je bezig? Wat zijn je plannen? Vertel het allemaal in een blog- of vlogmodule van e-machine (bloggen is schrijven en vloggen is filmen). Je kunt natuurlijk ook derde partijen op je blog laten schrijven. Alles zal bijdragen aan unieke content op jouw website of webshop. Zo ben je lekker bezig om je SEO te verbeteren, naast dat het een echte meerwaarde is voor jouw platform. Je deelt een privémoment waardoor je de interactie op je website/webshop kunt vergroten. Hoe je zo’n mooie blog of vlog op je website krijgt? Dat leggen we je graag hier uit.

Blog/vlog categorieën kiezen

Bedenk in welke categorie jij je blog wilt tonen. Misschien schrijf je de ene week wel een blog over make-up en de andere week over haarproducten. Of je schrijft de ene week een blog over het maaien van je gazon en de andere week over het snoeien van een boom. Bepaal helemaal zelf waar jouw blog wordt getoond, want jij kunt zelf categorieën maken. Mag van jou alles op 1 grote hoop? Dan maak je 1 categorie aan waar je al jouw blogs/vlogs aan koppelt.

Blog/vlog: algemene instellingen

Nu gaan we je blog echt body geven. Bedenk een ontzettend goede titel voor jouw blog, eentje waarmee je jouw bezoekers activeert om je blog te gaan lezen. Kies een datum uit waarop je blog gepubliceerd mag worden. Geef in het veld Korte omschrijving kort en bondig aan waar de blog over gaat.

Voeg tekst en afbeeldingen toe

In het contentveld schrijf je jouw daadwerkelijke blog. Gebruik de teksteditor om tekst vetgedrukt of cursief te maken. Je kunt tekst ook underlinen, opsommen, centreren en ga zo maar door. Om je blog nog aantrekkelijker te maken, plaats je afbeeldingen tussen de tekst.

Overige instellingen

Je hebt verder de mogelijkheid om een bron, auteur en positie toe te voegen. Ook kun je een positie meegeven. Met het cijfer 1 zorg je ervoor dat de blog altijd bovenaan staat. Laat je het veld leeg? Dan wordt je blog/vlog getoond op basis van datum. Tot slot, je kunt jouw blogbericht inplannen. Klik hiervoor op de groene button Blogbericht inplannen en geef een start- en einddatum op.

Blog/vlog: media toevoegen

Geef je blog een mooi headerbeeld via de Mediabibliotheek of door via de directe drag and drop functie een beeld te kiezen. Wil je een vlogpagina maken? Dan gebruik je ook óf de Mediabibliotheek of je voegt direct jouw video toe.Je kunt zowel YouTube als Vimeo bestanden toevoegen tot 2MB per stuk.

Reacties

Heb jij zo’n leuke blog geschreven of vlog gemaakt, waardoor er mensen gaan reageren? Fantastisch! Je kunt de reacties in e-machine altijd terugvinden en eventueel verwijderen, mocht het een ongepaste reactie zijn.

SEO

Om je blog/vlog zo goed mogelijk vindbaar te maken in de zoekmachines, hebben wij voor jou alvast SEO velden ingevuld. SEO betekent Search Engine Optimization, hoe beter jouw SEO is ingeregeld, hoe hoger je zult eindigen in de zoekresultaten. Ook de open graph kun je hier zelf eventueel aanpassen. Met de open graph velden bepaal je zelf hoe jouw blog of vlog wordt getoond op social media.

Categorieën

Met categorieën breng je structuur aan in je website. Door informatie te categoriseren laat je jouw websitebezoekers beter navigeren. Voor bijna alle Content-modules binnen e-machine heb je categorieën nodig. Zo helpen wij je op weg naar goede navigatie en structuur voor je bezoekers. Alle categorieën maak, bewerk en beheer je in de module Categorieën. Lekker simpel.

Hoe voeg je categorieën toe?

Klap het onderdeel open waar jij categorieën aan wilt toevoegen en klik op Add Category. Type in het veld de naam van de categorie die je wilt toevoegen en druk op enter. Cool, je eerste categorie is geboren :-). We helpen je hieronder verder op weg met het bedenken van goede categorieën.

Productcategorieën

Voordat je een nieuw product toevoegt aan je webshop, bepaal je in welke categorie het thuishoort. De categorieën die je voor producten definieert zijn natuurlijk sterk afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt. Verkoop je gereedschap, sieraden, kleding, koffie, babyspullen? Denk bij babyspullen aan de categorieën speelgoed, kleding en voeding. Denk bij koffie aan het land van herkomst en daarbij de categorieën Ethiopië, Brazilië en Colombia.

Nieuwscategorieën

Je kunt nieuws schrijven over ontzettend veel onderwerpen. Bedenk wat regelmatig jouw onderwerpen zullen zijn en waarschijnlijk heb je de juiste categorieën dan ook meteen te pakken. Als eigenaar van een sieradenwebshop wil je jouw bezoekers iets vertellen over de laatste trends en je wilt iets vertellen over de sieraden van celebrities. Je categorieën kunnen dan zijn: Trends, Celebrities.

Blogcategorieën

Je gaat bloggen over je volksmoestuintje. Schrijf je de ene week over zaaien en de andere week over oogsten? Maak dan de categorieën Zaaien en Oogsten. Wil je graag vertellen over jouw sportambities? Denk dan bijvoorbeeld aan de categorieën Training, NK, WK, Olympische Spelen. Probeer altijd dicht bij de werkelijke onderwerpen van jouw blogs te blijven. Zo raken bezoekers niet in de war.

FAQ-categorieën

Wil je jouw bezoekers snel antwoord geven op veel gestelde vragen? Categoriseer de Frequently Asked Questions (veelgestelde vragen) dan op een logische manier. Vragen over facturen, betaalmogelijkheden en waardebonnen categoriseer je onder Betalen. Vragen over bezorgopties en de status van een bestelling verzamel je onder Bezorgen. Probeer altijd te bedenken wat jij zelf logisch zou vinden en kijk ook eens naar de veel gestelde vragen van de grotere webshops.

Metadata

Had je al eens van metadata gehoord? Het is eigenlijk informatie die data beschrijft. Zo kun je informatie over je producten kwijt in metadata. Maar ook kun je het gebruiken om formulieren en locaties te creëren op je platform. Het is bovendien goed voor je vindbaarheid in Google. We leggen dit graag verder aan je uit.

Metadata producten

Stel, je wilt een nieuwe wasmachine kopen. Je ziet twee interessante opties die je wilt vergelijken. Hoe weet een website hoe hij informatie met elkaar moet vergelijken? De websitebeheerder heeft voor alle typen wasmachines informatie in zijn systeem gezet, zodat jij dit met elkaar kan vergelijken. Kortom, alle metadata over producten. Standaard metadata is:

  • Breedte
  • Diepte
  • Hoogte
  • Gewicht
  • Kleur
  • Inhoud

Je kunt dit aanvullen met alle informatie die jij wilt delen over de producten die je verkoopt. Bedenk altijd wat relevant is voor je bezoekers.

Beschikbare velden

Er zijn verschillende velden beschikbaar om jouw metadata mee te beschrijven.

  • Tekstveld. Een veld waarbij losse tekst in kan worden gevuld.
  • Tekstvak. Een veld waarbij losse tekst in kan worden gevuld. Vergeleken met type Tekstveld is dit vak groter en kunnen er meerdere regels worden ingevuld.
  • Telefoonnummer. Veld waar telefoonnummers in kunnen worden gevuld. Hier wordt een check op gedaan, dus er kan geen e-mailadres of dergelijke worden ingevuld.
  • Nummer. Veld waar nummers in kunnen worden gevuld. Hier wordt een check op gedaan, dus er kan geen tekst of dergelijke worden ingevuld.
  • Datum. Veld waar telefoonnummers in kunnen worden gevuld. Hier wordt een check op gedaan, dus er kan geen tekst of dergelijke worden ingevuld.
  • Dropdown. Hier kan je een dropdown creëren met items eronder waaruit je een item kan selecteren.
  • Checkbox. Los item met een vinkje ervoor, die je kan aanvinken indien van toepassing.
  • Checkbox list. Lijst met meerdere opties waaruit ook meerdere items kunnen worden geselecteerd.

Pagina's

Je website vul je met webpagina’s. Wat je allemaal kwijt wil op deze pagina’s, maakt ons niet uit! E-machine zorgt ervoor dat jij eenvoudig pagina’s kunt aanmaken en vullen met teksten, afbeeldingen en video’s. Wij vertellen je hier stap voor stap hoe je de hoofdpagina’s aanmaakt voor je website of webshop. Nieuwsberichten, producten, categorieën, evenementen en blogs hebben een eigen module binnen E-machine.

Een pagina toevoegen

Je kiest Nieuw item in het Paginaoverzicht en vult de naam in van de pagina. Laten we Dierenvoeding als voorbeeld nemen. Op deze pagina wil je een mooie header plaatsen met een afbeelding van een kat. Ook wil je omschrijven welke soorten dierenvoeding je verkoopt.

Kies een template

Om de pagina precies eruit te laten zien zoals jij dat wil, kies je het bijpassende template. Stel dat je op deze Dierenvoeding pagina alleen de merken wil laten zien die je verkoopt, dan kies je een ander bijpassend template, namelijk Merkoverzicht. Alle beschikbare templates vind je in de module Content.

Gebruik de editor

De volgende stap voor het creëren van jouw pagina, is het gebruik van de editor. Met de editor kun je jouw pagina aanpassen naar jouw voorkeuren. Beweeg met je muis over de pagina. Zodra je ergens een steeksleuteltje ziet, kun je iets wijzigen op dat onderdeel. Denk aan het toevoegen van tekst, kleuren wijzigen, tekstkleur wijzigen, tekstgrootte wijzigen, afbeeldingen toevoegen etc.). Aan de linkerkant zie je de Editoropties die beschikbaar zijn. Vergeet niet om op de button Toepassen te klikken, zodra je klaar bent met je aanpassing.

Wil je iets toevoegen aan het template? Kies in het linkermenu dan Component toevoegen en je kunt kiezen uit tientallen extra opties voor je pagina. Zo bepaal jij helemaal zelf hoe je pagina eruit komt te zien!

Heb je specifieke wensen of vragen over het gebruik van de editor? Neem contact met ons op!

Vindbaarheid van je pagina

De vindbaarheid van je pagina optimaliseer je bij de stap SEO. Hier kun je de URL van je pagina aanpassen en de meta omschrijving aanpassen of toevoegen.

Medewerkers

Maak gebruik van de module Medewerkers en laat zien hoe leuk jouw team is! Doordat je foto’s en informatie van medewerkers toevoegt aan je website, weten jouw websitebezoekers precies bij wie ze een bestelling plaatsen of met wie ze in contact zijn geweest. Er zijn diverse redenen te bedenken waarom jij je medewerkers op je platform wil plaatsen. E-machine zorgt ervoor dat jij dit eenvoudig kan doen, een fluitje van een cent!

Medewerker toevoegen

Je voegt een medewerker toe door te klikken op Nieuw item. Daarna bepaal je zelf welke informatie je op de website wil delen. Alleen het toevoegen van een naam is verplicht, alle andere velden, zoals functie en LinkedIn profiel, zijn optioneel. Het toevoegen van een foto doe je onder het kopje Media. Voeg een nieuwe foto toe of zoek hem op in de Mediabibliotheek.

Sla het geheel op en je medewerker is toegevoegd.

Overzicht van medewerkers

Wil je jouw websitebezoekers een overzicht tonen van jouw medewerkers? Kies dan het juiste 'medewerker-template' en de overzichtspagina wordt direct aangemaakt. Hier kun je dan medewerker detailpagina's aan toevoegen.

Formulieren

Regel een formulier op je website of webshop, zodat de bezoekers in contact kunnen komen met jou. Of het nu gaat om een contactformulier, klachtenformulier of aanvraagformulier, je regelt het eenvoudig in de software van e-machine.

Formulier aanmaken

Je maakt een formulier aan

Producten

Nu je zowel je leveranciers als merken hebt ingevoerd, kun je beginnen met het echte werk. De productmodule is één van de meest geavanceerde modules binnen e-machine. Je bent helemaal vrij om het te maken zoals je wilt. Je bepaalt zelf productfilters, content, prijzen en ga zo maar door. Maak je een nieuw product aan? Dan doorloop je de volgende onderdelen:

Product categorieën

Om jouw producten goed weer te geven in de webshop, hang je ze aan categorieën. Deze categorieën bedenk je zelf. Ook als je maar één soort product verkoopt, bedenk je daarvoor een categorie. Lees meer over het aanmaken van categorieën.

Product metadata

Wil jij lingerie verkopen? Dan heb je vast een onderbroek in jouw assortiment die in verschillende kleuren te koop is. Of misschien wil jij babykleding verkopen en daarbij duidelijk aangeven in welke maat een rompertje verkrijgbaar is. Kledingmaten, kleuren en afmetingen zijn voorbeelden van metadata. Bedenk van te voren welke metadata jij wilt delen met je webshopbezoekers. Lees meer over het invoeren van metadata.

Productinformatie

Onder Algemeen kun je veel informatie kwijt. Vul in het veld titel de productnaam, voer een unieke code in zodat jouw product in de software terug te vinden is en voeg eventueel een bestaande Ean code toe.

Je gaat daarna verder met de omschrijving en je vult het contentveld. De omschrijving is kort en bondig. Je geeft in 1 of 2 zinnen aan waarom jouw product interessant is. In het contentveld vertel je uitgebreid waarom iemand jouw product zou moeten kopen; wat maakt jouw product uniek. Lees meer over het schrijven van content.

Kies de juiste leverancier en het juiste merk dat hoort bij het product dat je op dat moment invoert. Vul eventueel een levertijd in en het gewicht van het product. Ook kun je opgeven hoeveel voorraad er aanwezig is.

Onderaan de pagina heb je de mogelijkheid om tags in te voeren. Lees meer over het taggen van producten.

Productprijzen

Moeten jouw klanten verzendkosten betalen? En hoeveel BTW zit er op de producten die jij verkoopt? Je kunt dit allemaal kwijt onder het kopje Prijzen. Heb je jouw inkoopprijs en webshopprijs ingevoerd? Dan berekent e-machine automatisch hoeveel marge er op je product zit. Altijd leuk om te zien :-).

Media

Voeg je meerdere goede productafbeeldingen toe, dan zal dat jouw verkoop zeker goed doen. Regel jouw media centraal via de Mediabibliotheek of drag and drop de afbeeldingen per product. Lees meer over het toevoegen van media.

Product opties

Verkoop jij dierenvoeding en zijn jouw producten te verkrijgen in 1kg, 2kg en 3kg? Maak dan opties aan. Maak het basisproduct af waar je mee bezig bent en sla hem op. Je ziet dan in het productoverzicht aan de rechterkant de optie Bewerk à Voeg optie toe. Het hele product wordt nu gekopieerd en hangt onder jouw basisproduct. De producten die je op deze manier aan elkaar koppelt vind je altijd terug onder Opties.

SEO

Alle velden binnen SEO heeft e-machine al voor jou ingevuld. Zo bedenken wij de beste relative url voor jou. Dit is de tekst die verschijnt achter jouw domeinnaam, bijvoorbeeld: www.e-machine.nl/e-commerce. Je bent vrij om dit aan te passen. Hetzelfde geldt voor de Paginatitel zoekmachine en de Meta omschrijving (dit is de omschrijving die in de zoekmachine verschijnt).

Open Graph

Je wilt natuurlijk graag

C2C affiliate

Geef je webshop een boost! Laat bestaande klanten hun enthousiasme voor jouw webshop delen met hun vrienden. Beloon jouw klanten hiervoor met een bonus. Zo maak je van jouw bezoekers echte ambassadeurs van jouw platform!

Hoe werkt het?

  • Jij schakelt bestaande klanten in om promotie te maken voor jouw webshop.
  • Zij verspreiden een kortingscode binnen hun netwerk (via de bedankpagina, Facebook, Twitter, email, WhatsApp).
  • Verzilvert iemand uit hun netwerk een code? Degene die de code heeft gedeeld wordt dan beloond met een bonus.
  • Deze bonus (in de vorm van een kortingscode) kan jouw bestaande klant bij de volgende order inleveren.
  • Je stimuleert op een slimme manier herhaalaankoop en promotie voor jouw webshop.

Voorbeeld

Anne koopt een paar schoenen. Na de bestelling krijgt ze in haar mailbox een kortingscode die ze kan delen met haar vrienden. Zodra een vriend van haar met die kortingscode ook een aankoop doet in jouw webshop, ontvangt Anne een bonus. Deze bonus verzilvert Anne zodra ze weer een nieuw paar schoenen bij jou bestelt.

Bonus campagne maken

Bij het instellen van de bonus campagne bedenk je van tevoren het antwoord op deze vragen:

  • Met welke korting wil je nieuwe klanten verleiden?
  • Met welke bonus wil je bestaande klanten belonen? Dit noemen we de kickback.

Geef je campagne een naam en kies een type beloning. Vul afhankelijk van het type beloning een bepaalde vaste korting in of een procentuele korting. Daarna kun je de kickback invullen.

Kickback on cash

Vul je kickback on cash in? Dan krijgt de bestaande klant die de code heeft gedeeld, iedere keer dat iemand de code verzilvert, de beloning die je hebt ingesteld. De beloning is dus altijd hetzelfde en vindt plaats wanneer iemand de code verzilvert.

Kickback on share

Vul je kickback on share in? Dan krijgt de bestaande klant iedere keer de beloning wanneer hij de code deelt. De beloning kun je laten oplopen (je vult dan ook share 2 en share 3 in). Hoe meer de klant deelt, hoe hoger de beloning wordt voor de bestaande klant. Je kunt er ook voor kiezen om één share veld in te vullen. Net wat jij wilt!

Bonus e-mail

De bestaande klanten die meedoen aan de bonus campagne ontvangen een email. Deze e-mail kunnen zij delen. Hierin staat:

  • de code die gedeeld kan worden in hun netwerk;
  • een link naar de website of een specifieke landingspagina (vul hiervoor een URL in);
  • Eventuele voorwaarden, zoals: alleen geldig bij besteding vanaf €50,- (vul hiervoor het veld Voorwaarden in).

Kies kortingsproducten

De volgende stap in het maken van een bonus campagne, is het kiezen van de kortingsproducten waarbij jouw bestaande klanten de code krijgen. Maak je geen keuze? Dan wordt automatisch de hele webshop geactiveerd.

Couponproducten kiezen

Bepaal vervolgens op welke producten couponcodes ingeleverd kunnen worden door de vrienden van jouw bestaande klant. Hier geldt ook; maak je geen keuze, dan wordt automatisch de hele webshop geactiveerd.

Bonus instellingen

Om je bonus campagne goed te laten verlopen, vul je nog een aantal randvoorwaarden in:

  • Mag de bestaande klant de code ook zelf verzilveren die eigenlijk voor zijn/haar vrienden is bedoeld?
  • Hoe wil je de beloning aan de bestaande klant uitkeren? Houd er rekening mee dat je al een beloning kan uitkeren, terwijl je nog producten retour krijgt. Als je voor handmatig accorderen kiest, zit je altijd veilig. Maar je kan natuurlijk ook altijd voor één van de andere opties kiezen.

E-mail marketing

Jouw klanten smachten naar een interessante nieuwsbrief van jouw website of webshop. Verstuur je nieuwsbrieven met e-machine! De voordelen op een rij:

Statische verzendlijsten

Wil jij iedere dag een nieuwe mail versturen? Of iedere maand? Geen probleem, je bereikt eenvoudig je totale klantenbestand met een statische verzendlijst.

Dynamische verzendlijsten op basis van data

Je hebt de mogelijkheid om dynamische verzendlijsten te creëren. Deze verzendlijsten vullen zich automatisch op basis van door jou ingestelde consumentendata. Wil je dat alle vrouwen automatisch in een verzendlijst terecht komen? Dat kan!

Klik hier voor meer informatie over het aanmaken van verzendlijsten.

Content vullen door middel van zoekopdrachten

Wil je eenvoudig onderdelen van jouw nieuwsbrief vullen? Stel dan zoekopdrachten in op het template. Bijvoorbeeld “Vitaminen - merk X - Prijs Y”. De mailing vult zich automatisch met de resultaten van de zoekopdrachten. Dit kan dus ook voor nieuws, blogs en andere media.

Automatisch vullen door middel van taggen

Wil je een mail automatisch laten vullen, zodat je er zelf nauwelijks omkijken naar hebt? Plak dan een tag (vergelijkbaar met een sticker).

Handmatige selectie

Je kunt ook gewoon handmatig een selectie maken. Net wat jij makkelijker vindt.

Prettig overzicht van statistieken en realtime data uitwisseling met Google Analytics (direct resultaten zichtbaar)

Resultaten van je mailing zijn direct zichtbaar. Door Google Analytics Events koppelen we real time data van de mailing en website, waardoor je achteraf goed kunt analyseren hoe de mailing is verlopen.

Lees meer over het maken van nieuwsbrieven en hoe je de mailing kunt betalen met mail credits.


Nieuwsbrief maken

Wat leuk! Je gaat een nieuwsbrief maken. Om tot de perfecte nieuwsbrief te komen voor jouw doelgroep, vertellen wij je op deze pagina graag hoe je een nieuwsbrief creëert. Jouw nieuwsbrief maak je onder het component Marketing in de module E-mail marketing, Nieuwsbrieven.

Distribution List

Voordat je écht kan gaan beginnen, maak je een verzendlijst. Je kunt een verzendlijst maken door de consumenten te selecteren die jij wilt benaderen.

Zodra de juiste verzendlijst staat, kies je onder Distribution List de verzendlijst waarvoor je een mailing wilt gaan maken.

Data

Oké, nu wat basisinstellingen.

  • Title mailingBedenk aan naam voor jouw mailing. Deze titel is voor jouw administratie.
  • Mail subjectHier vul je de onderwerpregel in van jouw mailing. Dit is een belangrijke factor die bepaalt hoeveel mensen jouw mailing gaan openen.
  • From: NameDit is de zichtbare afzender van de mailing.
  • From: EmailDit is het zichtbare mailadres waarvandaan de mailing wordt verstuurd. Er kunnen alleen e-mails verstuurd worden vanaf domeinen die onderdeel zijn van je abonnement. Je kunt dit controleren met de knop Verifieer.

CORRECTE TEKST VOLGT

Mail credits

Wij begrijpen dat je ontzettend graag een nieuwsbrief wilt versturen aan je abonnees en/of klanten. Daarom zijn de eerste 100 mail credits gratis per project dat je bij e-machine afneemt. Ook het gebruik van de mailmarketing tool binnen e-machine is gratis.

Wat is een mail credit?

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt, verstuur je data. Het versturen van data over het internet kost geld. Je betaalt via zogenaamde mail credits. Verstuur je een nieuwsbrief naar 50 personen? Dan kost je dit 50 mail credits. Test e-mails kosten je geen credits.

Je betaalt nooit te veel

E-machine zorgt ervoor dat iemand nooit twee dezelfde mailtjes ontvangt en dat mensen die zich uitschrijven, ook daadwerkelijk worden uitgeschreven uit jouw database.

Aantrekkelijke tarieven

Wil je mail credits kopen? Dan kun je ze binnen e-machine bestellen en betalen. Ook ontvang je een factuur in je e-mail. Dit zijn de tarieven:

5.000 mail credits = €0.015 cent. Totaalprijs €75
10.000 mail credits = €0.014 cent. Totaalprijs €140
25.000 mail credits = €0.012 cent. Totaalprijs €300
50.000 mail credits = €0.010 cent. Totaalprijs €500
100.000 mail credits = €0.009 cent. Totaalprijs €900
500.000 mail credits = €0.007 cent. Totaalprijs €3500
1.000.000 mail credits = €0.005 cent. Totaalprijs €5000

Gratis mailmarketing tool

Het maken van verzendlijsten en het creëren van nieuwsbrieven is voor gebruikers van e-machine helemaal gratis. Ook alle mailtjes die worden verstuurd rondom aanmeldingen, profielen en orders zijn gratis binnen je account te beheren en worden automatisch voor je verzonden.

SEO

Om Search Engine Optimization (SEO) op jouw website zo goed mogelijk in te stellen, vind je in verschillende modules binnen de software van e-machine SEO terug. Zo kun je per pagina tekst en instellingen optimaliseren. Maar SEO is ook terug te vinden als aparte module onder Marketing. In deze SEO module kun je globale instellingen voor jouw website of webshop creëren. Lekker makkelijk! Je definieert dus hoe de paginatitels en meta descriptions van verschillende 'typen' pagina's opgebouwd worden. Op deze pagina vertellen wij jou graag hoe je de SEO module voor globale instellingen in e-machine gebruikt.

SEO: Kies een paginatype

De beschikbare paginatypen die je kunt aanpassen, vind je in de dropdown. Kies het paginatype dat je wilt gaan aanpassen:

  • Home pagina
  • Categoriepagina’s
  • Subcategoriepagina’s
  • Merkpagina’s
  • Nieuwspagina’s
  • Blogpagina’s
  • Checkout pagina’s
  • Statische pagina’s
  • FAQ pagina’s

Stel je hebt een merkpagina gestandaardiseerd. De SEO-module bekijkt straks dan of een pagina een merkpagina is en wanneer dat het geval is, wordt de SEO-standaard gebruikt die je nu zelf gaat instellen.

SEO: Maak een standaard paginatitel

Nu je een paginatype hebt gekozen waarvan je de SEO wilt standaardiseren, kun je een standaard paginatitel bedenken. Deze paginatitel wordt de standaard voor alle pagina’s die vallen onder het paginatype dat je hebt gekozen.

Voorbeelden

Merkpagina:Zoek jouw favoriete [Merknaam] product

Blogpagina:Je leest nu [Blogtitel]

Nieuwspagina: Actueel [Type bericht]

Op de plek van de [..] sleep je een passend groene button die je onder het tekstveld vindt. Hanteer een maximum totaallengte van 55 karakters (incl. spaties). E-machine vult per pagina dan de juiste tekst voor jou in.

SEO: Maak een standaard meta description

Het maken van een standaard meta description werkt op dezelfde manier als het maken van een standaard paginatitel. Je creëert een standaard tekst met behulp van de dynamische groene blokken die je in je scherm ziet. E-machine vult dan automatisch de correct informatie in de zin toe.

Sitemap? Redirects?

Verzendlijsten maken

We leggen op deze pagina graag aan je uit hoe je een verzendlijst maakt en exporteert. Dit is de basis voor het maken van een nieuwsbrief.

Wie wil jij een mailing versturen?

Je vindt in e-machine onder het component Winkel de module Consumenten. Hier vind je al jouw klanten. Maak een selectie die jij relevant vindt voor de mailing, zoals geslacht, gemiddelde bestedingswaarde, aantal bestellingen of leeftijd. Wil je niet je klanten, maar je nieuwsbriefabonnees een mailing versturen? Maak dan een selectie onder het kopje E-mail marketing.

Verschil consument en nieuwsbriefabonnee

Consumenten hebben een aankoop gedaan in jouw webshop. Nieuwsbriefabonnees hebben zich alleen aangemeld voor de nieuwsbrief. Zodra een nieuwsbriefabonnee een order bij jou heeft geplaatst, wordt hij of zij ook een consument. Maak je geen zorgen dat ze tweemaal dezelfde nieuwsbrief krijgen, onze verzendlijsten ontdubbelen kosteloos en automatisch.

Exporteer naar verzendlijst

Vink alle consumenten aan die je wilt benaderen. Klik bovenaan op Selecteer een actie en kies Exporteer naar verzendlijst. Je kunt nu een bestaande verzendlijst kiezen of een nieuwe aanmaken. Je scherm springt daarna direct door naar het component Marketing en de module E-mail marketing.

Twee typen verzendlijsten

Onder Verzendlijsten vind je al jouw verzendlijsten. Je kunt er zoveel maken als jij wilt. In het overzicht zie je hoe groot de omvang is van de database-selectie, wat voor type verzendlijst het is (statisch of dynamisch) en de naam die je de verzendlijst hebt gegeven. Wat is het verschil tussen een statische en een dynamische verzendlijst?

Statische verzendlijst

Een statische verzendlijst is eenmalig geïmporteerd en gebruik je meestal maar 1 keer. Je maakt hierbij geen gebruik van de filteropties binnen het consumentenoverzicht. Zodra je een filteroptie gebruikt, wordt het een dynamische verzendlijst.

Dynamische verzendlijst

Een dynamische verzendlijst is super handig. Zodra jij je criteria hebt vastgesteld voor de verzendlijst, wordt de database voor deze verzendlijst automatisch bijgevuld met andere consumenten die voldoen aan de voorwaarden. Een verzendlijst die zichzelf verrijkt.

Voorbeeld dynamische verzendlijst

Op 22 november heb je een dynamische verzendlijst opgesteld voor bijvoorbeeld alle vrouwen die een sjaal bij jou hebben gekocht. Een maand later wil je naar dezelfde groep vrouwen een nieuwsbrief versturen. Tussen 22 november en 22 december zijn er nieuwe klanten bijgekomen in je databestand met dezelfde criteria van jouw verzendlijst (alle vrouwen die een sjaal hebben gekocht). Deze komen automatisch in dezelfde verzendlijst terecht, zodat jij er geen omkijken naar hebt.

Nieuwsbrief maken

Alles is nu in orde om echt aan jouw nieuwsbrief te gaan beginnen. Kies een template, bewerk de nieuwsbrief en plan hem in. Lees meer over het maken van een nieuwsbrief.

Je kunt gratis verzendlijsten en nieuwsbrieven maken. Hetwerkelijk versturen van een mailing is niet kosteloos. Je betaalt met mail credits.De eerst 100 mail credits zijn gratis! Lees meer over de mail credits vane-machine.

Veelgestelde vragen

Beland jij op een website ook vaak op de veel gestelde vragen pagina? Wij ook! En daarom heb jij met e-machine ook de mogelijkheid om je eigen FAQ (Frequently Asked Questions) pagina in te richten. Hoe je dit doet? Lees snel verder!

FAQ categorieën

Als je meerdere soorten veel gestelde vragen hebt, die je graag wilt onderverdelen in categorieën, maak je eerst FAQ categorieën aan. Lees hier hoe je dit doet. Je kunt bijvoorbeeld de vragen over bestellen, betalen en retourneren apart categoriseren.

Zodra je dit hebt geregeld, kies je bij het aanmaken van een nieuw FAQ item, de juiste categorie door op het groene plusje te klikken. Ook als je maar een aantal vragen hebt, maak je een categorie aan. Kies dan voor een algemene titel, zoals Algemeen.

Algemeen

In de submodule Algemeen, vul je de essentiële onderdelen in van jouw FAQ-vraag. De Titel is in dit geval de vraag zelf. Maak deze zo kort en bondig mogelijk. Geef het antwoord op de vraag in het veld Content. Vul bij de Korte omschrijving een beknopte versie van het antwoord.

Media

Geef je FAQ-vraag eventueel een afbeelding mee. Als je dit niet nodig vindt, hoef je niks met de submodule Media te doen. Zorg dan wel dat je op jouw paginatemplate plek hebt voor een afbeelding.

SEO

Op basis van de informatie die jij hebt gevuld bij Algemeen, vullen wij automatisch op een slimme manier de SEO-velden. Uiteraard ben jij vrij om dit aan te passen, mocht je toch graag iets willen wijzigen. Dit doe je met de knop bovenaan ‘SEO-aanpassen’. Lees meer over de SEO module.

Klantcontact

Er is iemand lekker aan het rondstruinen op jouw website. Ineens heeft hij/zij een vraag die niet wordt beantwoord door de veel gestelde vragen of door de content die je op de website hebt geplaatst. Jouw bezoeker besluit dat hij/zij contact met jou wilt leggen via het contactformulier. Gelukkig slaat e-machine alle klant contactmomenten op. Jij ziet dus in één oogopslag wie en wanneer het contactformulier heeft gebruikt.

Hoe maak ik een contactformulier?

Alle soort formulieren maak je onder Content, Formulieren. Ook het contactformulier kun je daar vormgeven. Bedenk welke informatie jij wilt weten van een klant wanneer hij/zij contact met je opneemt. Lees meer over het maken van een formulier.

Contactformulier is ingevuld

Vult jouw bezoeker het contactformulier in, dan krijgt hij of zij een bevestiging in de mail van het contactmoment. Ook jij ontvangt een email met het ingevulde contactformulier. Raak je een mailtje per ongeluk kwijt? Geen probleem. Binnen e-machine vind je onder Marketing, Klantcontact altijd terug wie, wanneer en hoe laat het contactformulier is ingevuld.

Aanbiedingen

Speur jij online ook urenlang naar de beste aanbieding? Verleid het online winkelende publiek met topaanbiedingen naar jouw webshop. Op deze pagina vertellen wij hoe je een campagne kunt opzetten. Het is te vergelijken met het aanmaken van waardebonnen.

Aanbieding instellen

Start een nieuwe promotiecampagne en geef je campagne een naam. Bedenk wat voor type aanbieding je jouw bezoekers wilt geven: promotion, basket, credit of free-product.

  • Promotion: korting in euro’s of percentages
  • Basket: kassakoopjes, aanbiedingen in de winkelmand
  • Credit: korting op de tweede aankoop
  • Free-product: gratis product bij aankoop van een specifiek product

Laat verder een omschrijving achter over de campagne, zodat je altijd terug kunt lezen waarom je de campagne bent gestart en wat je ermee wilde bereiken. Zowel de naam als de omschrijving van de campagne zijn alleen voor jouw administratie.

Vul een minimaal orderbedrag in en een maximaal orderbedrag, wanneer je een voorwaarde wilt meegeven aan de campagne.

Onderaan de pagina vind je de mogelijkheid om een looptijd mee te geven. Klik op inplannen en kies een startdatum en een einddatum.

Kortingsproducten

Zodra je voor 1 van de 4 soorten aanbiedingen hebt gekozen, voeg je de producten toe waar je de aanbieding voor wilt laten gelden. Maak hierbij handig gebruik van de filterfuncties om te navigeren naar de producten die je wilt toevoegen. De filterfunctie vind je rechts bovenin de pop-up.

Wanneer je ze hebt geselecteerd, kun je in het overzicht per product of voor alle producten tegelijk de korting bepalen. Vul per regel de korting in of vul bovenin het vakje ‘Korting op alle’ de korting in euro’s of percentages. Bijvoorbeeld: 2 of 10%.

Nu is je aanbieding klaar. Succes met de verkoop!

Cross-sell

Ga er maar eens goed voor zitten, want cross-sell is een topmodule binnen e-machine. Combineer producten op zo’n manier dat het voor je bezoekers heel eenvoudig is om meer te bestellen. Dat betekent extra gemak voor de klanten en extra omzet voor jouw webshop. Wij leggen je op deze pagina graag uit hoe je een cross-sell campagne activeert en tevoorschijn tovert op de productpagina.

Cross-sell algemeen

Start een nieuwe cross-sell campagne en geef je campagne een naam. Laat daarnaast een omschrijving achter over de campagne, zodat je altijd terug kunt lezen waarom je de campagne bent gestart en wat je ermee wilde bereiken. Zowel de naam als de omschrijving van de campagne zijn alleen voor jouw administratie. Verder heb je de optie om een startdatum en een einddatum aan de campagne mee te geven. Vul je dit niet in, dan staat het cross-sell pakket voor het product van jouw keuze altijd aan.

Kortingsproducten

Voor een cross-sell campagne kies je eerst de ‘hoofdproducten’ waarvoor de pakketcombinaties gaan gelden. Klik op Product toevoegen en maak handig gebruik van de filteropties rechts bovenin, om naar het hoofdproduct te navigeren. Selecteer het product en klik onderaan op toevoegen.

Cross-sell pakketten

Super! Nu je de hoofdproducten hebt gekozen, kunnen we een cross-sell pakket gaan maken. Je kunt je combinatiepakket een naam geven onder Pakket titel. Bedenk nu welke producten je aan het hoofdproduct wilt koppelen. Je kunt tot wel 5 producten toevoegen. Je kunt dit kunstje 5 keer herhalen (cross-sell pakket 1 t/m 5). Op een productpagina kun je dus 5 cross-sell pakketten aanbieden waarin 5 verschillende producten zitten.

Voorbeeld 1: Productkorting

Ketting Fantasy €15,-

+ Ring Fantasy van €11 voor €8 + Armband Fantasy van €14 voor €10

Totaal van €40 voor €33

Voorbeeld 2: Totaalkorting

Shampoo Hair €5,-

+ Conditioner Hair €3,- + Borstel €6,- + Haarserum €9,-

Totaal van €23 voor €18.40, 20% korting!

Hoe maak ik een pakket?

  • Gebruik de grote knop Toevoegen bovenin je scherm voor de producten die je in het cross-sell pakket wilt koppelen met het hoofdproduct dat je eerder hebt gekozen. Ze verschijnen in een rijtje bovenin je scherm.
  • In de grijze blokjes aan de linkerkant zie je hoeveel hoofdproducten je hebt gekozen. Je kunt een korting meegeven aan deze hoofdproduct(en). Het bovenste vakje is een vast kortingsbedrag en in het onderste vakje kun je een percentagekorting invoeren.
  • In het midden kun je de cross-sell items bewerken. Eerst sleep je de producten naar het cross-sell pakket. De huidige verkoopprijs verschijnt onder de afbeelding. Dit is de van prijs. Vul eronder de voor prijs in (zoals voorbeeld 1). Wil je liever een totaal percentagekorting geven op het pakket (zoals in voorbeeld 2)? Vul dan aan de rechterkant een percentage in het witte vakje onder Samenvatting.
  • Klik op Gereed.
  • Cool.. je eerste pakket is klaar! Wil je nog meer combinatiepakketten aanbieden? Ga dan verder met cross-sell pakket 2, 3, 4 en 5.
  • Wil je liever een combinatiepakket maken voor een ander hoofdproduct? Maak dan een nieuwe campagne aan.

Waardebonnen

Wat is er nou leuker dan een cadeautje krijgen? Een cadeautje geven! Je kunt je bezoekers verwennen met een leuke waardebon. Op deze pagina lees je hoe je een waardebonnen campagne kunt opzetten.

Algemeen

Start een nieuwe waardebonnen campagne en geef je campagne een naam. Bedenk wat voor type waardebon je jouw bezoekers wilt geven: een korting of een gratis product. Laat daarnaast een omschrijving achter over de campagne, zodat je altijd terug kunt lezen waarom je de campagne bent gestart en wat je ermee wilde bereiken. Zowel de naam als de omschrijving van de campagne zijn alleen voor jouw administratie.

Onderaan de pagina vind je de mogelijkheid om een looptijd mee te geven. Kies een startdatum en een einddatum.

Kortingsproducten

Wil je een waardebon maken voor 1 product, een hele categorie producten of een subcategorie? Kies de producten waar de waardebon voor geldt.

Voorbeelden

  • Laptops - Categorie - Selecteer alles laptops
  • Apple laptop - Subcategorie - Selecteer alle Apple laptops
  • Macbook Pro - Product - Selecteer 1 product
  • Apple - Merk - Selecteer alle Apple producten
  • >€1000,- - Prijs - Selecteer alle producten die meer dan €1000,- kosten

Maak handig gebruik van de filteropties die je rechts bovenin de pop-up ziet, zodat je snel naar de juiste selectie navigeert.

Kortingscodes

Jouw waardebon is in feite een kortingscode. Je hebt de keuze uit verschillende typen:

  • Automatisch gegenereerde kortingscodes door e-machine;
  • Handmatige codes waarbij je zelf de code bedenkt;
  • Automatisch gegenereerde kortingscodes waarbij je zelf een voor- en achtervoegsel bedenkt.

Misschien wil je maar 1 kortingscode die je naar al jouw nieuwsbriefabonnees wilt sturen. Of je wilt 100 unieke codes die je op een flyer laat afdrukken. Kortom, bedenk het aantal codes dat je nodig hebt en het kortingstype.

Kortingstype / Voorbeeld bedrag

  • Vaste prijs / 5
  • Procentueel / 20%

Heeft jouw websitebezoeker recht op een gratis product na het invullen van de kortingscode? Kies dan tot slot het gratis product uit.

Heb je alles ingevuld? Sla dan je waardebon campagne op!

Instellingen

We hebben voor jou een plek gecreëerd waar je alle basisinstellingen van het systeem in kwijt kunt. Ook kun je er belangrijke marketinginstellingen regelen en administratieve handelingen verrichten. Deze plek heet Systeem marketing en vind je in e-machine onder het tandwieltje met Instellingen.

Basisinstellingen software

De basisinstellingen van jouw website regel je onder Systeem marketing. Je kunt zien welke domeinen je in beheer hebt en nieuwe domeinen aanvragen. Ook kun je hier je betaalmethodes en BTW beheren.

Administratie systeem

Het is voor je administratie handig om een overzicht te hebben van de gebruikers. Je ziet wie er allemaal toegang hebben tot het systeem en wanneer ze voor het laatst zijn ingelogd. Door middel van het toewijzen van rollen bepaal je zelf wie wat mag doen binnen de software. Zo kun je een rol toewijzen aan iemand die toegang heeft tot het onderdeel Content, maar je geeft hem/haar geen toegang tot Systeem marketing.

Marketinginstellingen

In het onderdeel Marketing kun je eenvoudig een Google Analytics code plaatsen, een Google Tag Manager code plaatsen of Smartsupp Live Chat activeren. Ook kun je de URL’s van je social media kanalen toevoegen. Allerlei belangrijke marketinginstellingen zijn zo geregeld!

Lees meer over het systeem van e-machine.