Verzendlijsten maken

We leggen op deze pagina graag aan je uit hoe je een verzendlijst maakt en exporteert. Dit is de basis voor het maken van een nieuwsbrief.

Wie wil jij een mailing versturen?

Je vindt in e-machine onder het component Winkel de module Consumenten. Hier vind je al jouw klanten. Maak een selectie die jij relevant vindt voor de mailing, zoals geslacht, gemiddelde bestedingswaarde, aantal bestellingen of leeftijd. Wil je niet je klanten, maar je nieuwsbriefabonnees een mailing versturen? Maak dan een selectie onder het kopje E-mail marketing.

Verschil consument en nieuwsbriefabonnee

Consumenten hebben een aankoop gedaan in jouw webshop. Nieuwsbriefabonnees hebben zich alleen aangemeld voor de nieuwsbrief. Zodra een nieuwsbriefabonnee een order bij jou heeft geplaatst, wordt hij of zij ook een consument. Maak je geen zorgen dat ze tweemaal dezelfde nieuwsbrief krijgen, onze verzendlijsten ontdubbelen kosteloos en automatisch.

Exporteer naar verzendlijst

Vink alle consumenten aan die je wilt benaderen. Klik bovenaan op Selecteer een actie en kies Exporteer naar verzendlijst. Je kunt nu een bestaande verzendlijst kiezen of een nieuwe aanmaken. Je scherm springt daarna direct door naar het component Marketing en de module E-mail marketing.

Twee typen verzendlijsten

Onder Verzendlijsten vind je al jouw verzendlijsten. Je kunt er zoveel maken als jij wilt. In het overzicht zie je hoe groot de omvang is van de database-selectie, wat voor type verzendlijst het is (statisch of dynamisch) en de naam die je de verzendlijst hebt gegeven. Wat is het verschil tussen een statische en een dynamische verzendlijst?

Statische verzendlijst

Een statische verzendlijst is eenmalig geïmporteerd en gebruik je meestal maar 1 keer. Je maakt hierbij geen gebruik van de filteropties binnen het consumentenoverzicht. Zodra je een filteroptie gebruikt, wordt het een dynamische verzendlijst.

Dynamische verzendlijst

Een dynamische verzendlijst is super handig. Zodra jij je criteria hebt vastgesteld voor de verzendlijst, wordt de database voor deze verzendlijst automatisch bijgevuld met andere consumenten die voldoen aan de voorwaarden. Een verzendlijst die zichzelf verrijkt.

Voorbeeld dynamische verzendlijst

Op 22 november heb je een dynamische verzendlijst opgesteld voor bijvoorbeeld alle vrouwen die een sjaal bij jou hebben gekocht. Een maand later wil je naar dezelfde groep vrouwen een nieuwsbrief versturen. Tussen 22 november en 22 december zijn er nieuwe klanten bijgekomen in je databestand met dezelfde criteria van jouw verzendlijst (alle vrouwen die een sjaal hebben gekocht). Deze komen automatisch in dezelfde verzendlijst terecht, zodat jij er geen omkijken naar hebt.

Nieuwsbrief maken

Alles is nu in orde om echt aan jouw nieuwsbrief te gaan beginnen. Kies een template, bewerk de nieuwsbrief en plan hem in. Lees meer over het maken van een nieuwsbrief.

Je kunt gratis verzendlijsten en nieuwsbrieven maken. Hetwerkelijk versturen van een mailing is niet kosteloos. Je betaalt met mail credits.De eerst 100 mail credits zijn gratis! Lees meer over de mail credits vane-machine.