C2C affiliate

Geef je webshop een boost! Laat bestaande klanten hun enthousiasme voor jouw webshop delen met hun vrienden. Beloon jouw klanten hiervoor met een bonus. Zo maak je van jouw bezoekers echte ambassadeurs van jouw platform!

Hoe werkt het?

  • Jij schakelt bestaande klanten in om promotie te maken voor jouw webshop.
  • Zij verspreiden een kortingscode binnen hun netwerk (via de bedankpagina, Facebook, Twitter, email, WhatsApp).
  • Verzilvert iemand uit hun netwerk een code? Degene die de code heeft gedeeld wordt dan beloond met een bonus.
  • Deze bonus (in de vorm van een kortingscode) kan jouw bestaande klant bij de volgende order inleveren.
  • Je stimuleert op een slimme manier herhaalaankoop en promotie voor jouw webshop.

Voorbeeld

Anne koopt een paar schoenen. Na de bestelling krijgt ze in haar mailbox een kortingscode die ze kan delen met haar vrienden. Zodra een vriend van haar met die kortingscode ook een aankoop doet in jouw webshop, ontvangt Anne een bonus. Deze bonus verzilvert Anne zodra ze weer een nieuw paar schoenen bij jou bestelt.

Bonus campagne maken

Bij het instellen van de bonus campagne bedenk je van tevoren het antwoord op deze vragen:

  • Met welke korting wil je nieuwe klanten verleiden?
  • Met welke bonus wil je bestaande klanten belonen? Dit noemen we de kickback.

Geef je campagne een naam en kies een type beloning. Vul afhankelijk van het type beloning een bepaalde vaste korting in of een procentuele korting. Daarna kun je de kickback invullen.

Kickback on cash

Vul je kickback on cash in? Dan krijgt de bestaande klant die de code heeft gedeeld, iedere keer dat iemand de code verzilvert, de beloning die je hebt ingesteld. De beloning is dus altijd hetzelfde en vindt plaats wanneer iemand de code verzilvert.

Kickback on share

Vul je kickback on share in? Dan krijgt de bestaande klant iedere keer de beloning wanneer hij de code deelt. De beloning kun je laten oplopen (je vult dan ook share 2 en share 3 in). Hoe meer de klant deelt, hoe hoger de beloning wordt voor de bestaande klant. Je kunt er ook voor kiezen om één share veld in te vullen. Net wat jij wilt!

Bonus e-mail

De bestaande klanten die meedoen aan de bonus campagne ontvangen een email. Deze e-mail kunnen zij delen. Hierin staat:

  • de code die gedeeld kan worden in hun netwerk;
  • een link naar de website of een specifieke landingspagina (vul hiervoor een URL in);
  • Eventuele voorwaarden, zoals: alleen geldig bij besteding vanaf €50,- (vul hiervoor het veld Voorwaarden in).

Kies kortingsproducten

De volgende stap in het maken van een bonus campagne, is het kiezen van de kortingsproducten waarbij jouw bestaande klanten de code krijgen. Maak je geen keuze? Dan wordt automatisch de hele webshop geactiveerd.

Couponproducten kiezen

Bepaal vervolgens op welke producten couponcodes ingeleverd kunnen worden door de vrienden van jouw bestaande klant. Hier geldt ook; maak je geen keuze, dan wordt automatisch de hele webshop geactiveerd.

Bonus instellingen

Om je bonus campagne goed te laten verlopen, vul je nog een aantal randvoorwaarden in:

  • Mag de bestaande klant de code ook zelf verzilveren die eigenlijk voor zijn/haar vrienden is bedoeld?
  • Hoe wil je de beloning aan de bestaande klant uitkeren? Houd er rekening mee dat je al een beloning kan uitkeren, terwijl je nog producten retour krijgt. Als je voor handmatig accorderen kiest, zit je altijd veilig. Maar je kan natuurlijk ook altijd voor één van de andere opties kiezen.
  • Wil je bestaande klanten helpen herinneren met een ‘Vergeet niet te delen’-mailtje?
  • Wat is het maximum aantal waardebonnen die vrienden kunnen verzilveren?
  • Wil je een bonus campagne in laten gaan wanneer iemand een minimum of een maximum orderbedrag heeft besteed?

Wie deelt jouw codes?

In Promotors zie je welke bestaande klanten de code hebben gedeeld. Je ziet dan ook om welke code het gaat, wat de conversie hierop is en de kickback die zij (gaan) ontvangen.

Wil je meer weten over de specifieke conversies die plaatsvinden? Dan ga je naar Conversies. Je ziet hier per bestelling welke promotor heeft geleid tot de conversie, wat de totale orderwaarde was, wanneer er is besteld en ga zo maar door. Heb je handmatig accorderen gekozen? Dan kun je dat hier doen.

Ook in de module Consumenten kun je per consument terugzien of hij/zij een promotor is geweest, de openstaande kickback en of de desbetreffende consument codes heeft verzilverd.